Met inmiddels 600 meetstations die live zijn, halen ze 300 keer zoveel meer data binnen dan het KNMI! En met data in eigen beheer is wereldwijde uitrol binnen 5 jaar een reële ambitie. Indien alle Nederlandse akkerbouwbedrijven op basis van weervoorspelling het watergebruik zouden halveren met AgroExact, dan is de milieu-impact een besparing van 132 miljoen liter gasolie en 165 miljoen kuub zoetwater. Het is dan ook geen verrassing dat AgroExact een plek wist te bemachtigen in de top 3 van de B40-award. De Brabant40-award is een fonkelnieuwe Brabantse startup-prijs die de 40 beste startups van dit jaar op een rijtje zet.
Wij gingen in gesprek met Sven Boogaard, Niek van Andel en Thomas Brocken, de oprichters van het bedrijf AgroExact gevestigd in onze food community Jamfabriek in Den Bosch. Ook spraken we met investeerder en coach Jack de Laat die via het Bossche Investeringsfonds (BIF) nauw betrokken is bij het bedrijf.
Allereerst gefeliciteerd met deze knappe prestatie. Hadden jullie het verwacht?
“Enerzijds zijn we ons wel bewust van de groei die we met AgroExact doormaken. Onze investeerders en partners spelen hier een belangrijke rol in. Zo is onze coach en investeerder vanuit het Bossche Investeringsfonds nauw betrokken bij onze bedrijfsvoering. Ik had niet verwacht dat we in de top 3 zouden eindigen, maar het is zeker een mooie erkenning van ons businessmodel maar vooral ook van de ontwikkelingen die wij als als bedrijf doormaken de afgelopen jaren.” Vertelt Niek van Andel, die ook pitchte in de finaleronden van de B40-award.